8 maart 2024

Heesche scouts in militaire opleiding

Scouts

Het jaarlijkse weekend van de scouts van Scouting Heesch stond in het teken van een militaire opleiding. De jongens tussen 12 en 15 jaar hebben alle skills geleerd om de eindmissie succesvol af te kunnen ronden.

Het weekend begon op vrijdagavond. De noodpakketten lagen al klaar. Tijdens de eerste oefening leerden de scouts twee dingen: camoufleren en navigeren. Ze deden een spotdropping. Als ze zonder gezien te worden het eindpunt bereikten, kregen ze de volle punten.

Na wat nachtrust was het tijd voor de volgende training: communicatietechnieken. De scoutingleden hebben zeeslag gespeeld met metafoorvlaggen en losten een museumroof op door goed te communiceren met de portofoon.  De scouts hebben hiervoor een insigne voor op hun blouse verdiend!

Evacuatie

In de middag deden de scouts een militaire bootcamp op een trimparcours. Flink bikkelen voor de jeugdleden!  's Avonds was ontspannen rondom het kampvuur, tot de scouts net in bed lagen. Er was een dreiging, dus moesten de jongens evacueren. Binnen 5 minuten waren de Heesche scouts uit bed  en buiten met de fiets opgesteld zodat ze zich naar de evacuatielocatie konden verplaatsen.

Op de laatste dag was de eindmissie. Scoutinggebouw De Elleboog was ingenomen en er werd iemand gegijzeld. De scouts moesten de vijand uitschakelen met laserpistolen en de gegijzelde met een brancard uit het clubhuis halen. De scouts hebben goed hun best gedaan en waren voldoende opgeleid voor de eindceremonie. Toen de ouders stonden te wachten zijn de scouts naar het veld gemarcheerd. Daar kwam een spannend, leerzaam maar vooral leuk weekend ten einde.

Enthousiast geworden in de avonturen van Scouting Heesch? Meekijken of lid worden? Reageer via scoutingheesch.nl/aanmelden.