6 november 2021

Ontmoetingsbank als blijvende herinnering aan Geert Eijsvogels

Scouts 't Oude Bos Kader

Scouting Heesch heeft zaterdagmiddag onder aanwezigheid van de leden een speciaal bankje onthuld vóór clubgebouw De Elleboog. De ontmoetingsbank is ter nagedachtenis aan Geert Eijsvogels, het kaderlid dat in 1967 in aanraking kwam met de vereniging en vorig jaar september plotseling en veel te jong overleed.

De familie van Geert mocht het eerbetoon onthullen. Op iedere rugleuning is een eigenschap van Geert zichtbaar, in een lijn aan elkaar verbonden. Zo prijkt de handtekening van Geert op de bank. Verder zijn een platte knoop, badeend (zijn hele autodashboard stond er mee vol), saluut, fototoestel, ijsvogel en het Scouting Heesch-logo te zien. Ook zijn motto 'iets betekenen voor anderen' staat geschreven op het eikenhout.

Groot cadeau

Geert zou afgelopen woensdag 61 jaar zijn geworden. "Hij hield niet zo van cadeautjes. Toch hebben we nu een zeer groot cadeau", zegt bestuurslid Michiel Waegemakers.

Pauzeplek

Marcel Attevelt was jarenlang samen met Geert staflid van de verkenners/scouts. "Ik wandel regelmatig in het bos en zag daar diverse bankjes verschijnen met daarop een naam. Ik hoorde dat Geert altijd al een bankje voor de Elleboog wilde hebben. Ook met name om de ouderen een pauzeplek te geven van Heelwijk naar de supermarkt of terug."

Eijsvogels begon in 1967 als welp bij Scouting Heesch. In 1977 werd hij staflid van de verkenners. Hij ging meteen mee op kamp en was een van de schrijvers van de kampkrant. Sindsdien heeft Eijsvogels ontelbare stukjes geschreven voor d'n Herd, de Bernhezer en DeMooiBernhezeKrant. Tijdens het jubileumkamp in 2017 ontving Eijsvogels een koninklijke onderscheiding.